Isnin, 3 Ogos 2009

Perantau: Pembawakan Diri

Skrg jam menunjukkan pukul 1.1o pagi, mata pun belum nk lelap lagi.. Nak buat apa ya? Nak membaca buku, malas plak rasanya.. Nk borak ngan mber umah smuanya dh tido. pikir2... ... ....
Eh! dh lima minit berlalu,. kena buat sesuatu nih.. Ahh tulis jelah apa2 ek..

Mm, sejak aku wujudkan blog ni x pnh pun aku ceritakan apa2 pasai aku.. Tp nk ceta apa ya? Hatiku berkata "Ceta jelah apa2 Adie asalkan ada catatan kat blog ni".. em, ye x ye jugak eh. :)

Klah, bercerita tentang pembawakan diri., betul ke ayat ni.. Yelah klu tersilap tatabahasa malu oo.. hehe. Sbnrnya aku teringat sewaktu mula2 aku menjejakkan kaki di Negeri Selangor Darul Ehsan. Masih ku ingati tanggal 30 Disember 1999, aku mendaftar di UiTM, Shah Alam. Kebetulan waktu tu umat Islam sedang menyambut Ramadhon yang mulia dan akan menyambut Syawal pada 5 Januari 2000. Tentu orang tertanya2 kenapa aku mendaftarkan diri di UiTM tatkala umat Islam sibuk dengan persiapan menyambut Aidil Fitri yang bakal menjelang tidak berapa hari lagi. Tp insyaAllah, ada masa akan ku coretkan kenapa...

Eh! kan aku cetakan tentang pembawakan diri td.. Apa yg ingin aku fokuskan mengenai mereka yang hidup di perantauan, x kira samada pegi dgn niat utk belajar mahupun bekerja. Sebetulnya aku dilahirkan di sebuah kampung yang berada di Daerah Baling. Baling? Ya, pastinya generasi sejarah akan teringat akan peristiwa bersejarah Rundingan Damai Baling antara Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu dengan Parti Komunis Malaya (PKM). Rundingan ini diadakan di Sekolah Kebangsaan Tunku Putera, Baling, Kedah Darul Aman, pada 28 dan 29 Disember 1955. Rombongan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu terdiri daripada Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock, David Marshall dan Hamid Jumat sementara rombongan PKM terdiri daripada Chin Peng, Chen Tien dan Rashid Maidin. Selain itu Daerah Baling juga sinonim dengan Peristiwa Memali yang berlaku pada tahun 1985 (aku darjah 1 waktu ni)...

Opp, aku bukan nk cakap soal tu cuma daerah kelahiranku ini terkenal dengan sejarah tersebut. Berbalik pada pembawaan diri tadi, aku yang dibesarkan di kampung yang bebas dengan masalah yang berlaku di kota. Tiada kesesakan, kebisingan kota, tiada segala kemewahan, tiada jenayah dan tidak berdepan dgn masalah sosial.. cm yang ada hanya kedamaian, ketenangan dan bebas ke mana saja.. Aduh tetiba teringat waktu kecik2 mandi air telaga, sejuknya rasa. Klu minggu persekolahan pukul 5 pagi dah bangun, berjalan sambil membawa pelita minyak tanah @ torchlight meredah jalan ke telaga.. Dengan angin yg sepoi2 bahasa menyamankan lagi tubuh tatkala badan disirami air. Perghhhhhhh, segar badan beb mandi air telaga.. Biasanya abah aku yang selalu menemankan aku dan adik2 ku. Kadangkala turut disertai dengan sepupu2 (kak dah & kak chik) aku.. Best bila ingat waktu tu.

Alamak, melalut plak lg ek.. Dipendekkan cerita, thn 1996 aku melangkah kaki ke Bandar Alor Setar. Waktu tu aku belajar di salah sebuah sekolah agama di sana. Tapi tahap sosial masih rendah. Namun, setibanya di Shah Alam/KL aku jadi terkejut dengan apa yang aku lihat, suasana yang x pnh aku lihat semasa di Kedah. Aku berada dlm terpinga2 atau senang diistilahkan 'shock culture'.. Dengan gaya fesyennya, pergaulan, pertuturan dan tingkahlaku orang2 yang tinggal di kota besar mmg jauh berbeza dengan orang yang tinggal di pedalaman..

Namun, aku x cepat melatah dengan keadaan tersebut.. Aku akui gaya hidup mmg hebat. Lelaki dan perempuan tanpa segan silu berpegangan tangan, bermesra sesama mereka dikhalayak ramai.. Dah la gaya pakaian mereka fuh up to date.. Bibirku hanya mampu beristighfar,. Yelah aku kan background agama, jd tergaman jugak la bila tgk perkara yang sememangnya x patut dibuat. 'Inikah kehidupan kota', bisikku.. Tp bak kata pepatah 'masuk kandang lembu menguak, masuk kandang kambing mengembik'.. Aku sedar sedikit sebanyak aku kena juga mengikut rentak kehidupan orang kota. Tapi masih dilandasan yang benar, masih ingat akan halal haramnya.. Aku diajar mengenai hukum hakam sewaktu di sekolah menengah dahulu. Berjela2 ceramah ustaz & ustazah menceritakan ttg perkara baik dan perkara salah. Ibubapaku juga seing berpesan supaya pandai menjaga diri di tempat orang.

Semenjak tahun 1996 hinggalah kini, aku sebagai anak perantau.., Dari Alor Setar ke Perlis, ke Shah Alam dan Pulau Mutiara.., Kini di Bumi Permata Kedah, Langkawi.. Ku panjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana sepanjang perantauan ini, ku masih dilindungi, biarpun pelbagai dugaan yang dihadapi juga mgkn berkat doa ibubapa ku yg tidak putus2 mendoakan kesejahteraan ku..

Hidup diperantauan byk godaan, apatah lagi berjauhan dengan ibu bapa, jauh dari kampung halaman, jauh dari sesiapa yg boleh menasihatkan kita.. Kita bebas melakukan apa sahaja yg kita kehendaki.. Apatah lg hidup di bandar2 besar, siapa yang hendak melarang apa yang kita buat, siapa yang akan menegur klu berlaku perkara yang salah? Semuanya terpulang kepada diri kita sendiri apa yang perlu kita buat.. Tuhan anugerahi kita dengan akal, jadi gunalah dsebaik2nya.. Pandai2lah dalam memilih sahabat dlm pergaulan. Paling penting ingatilah ibu bapa kita, hargailah pengorbanan mereka. Biarlah mereka menangis kerana kejayaan kita (dlm apa jua) tapi bukan kerana kealpaan kita. Tidak salah andai kita ingin mengikuti peredaran masa, ingin bersosial, ingin melakukan apa jua perkara yang kita ingin lakukan tetapi biarlah berasaskan kepada prinsip dan syariat yang telah ditentukan oleh Allah S.W.T..


Ingatlah duhai teman sekalian, walau dimanapun kita berada Allah sentiasa melihat..

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Catatan Popular