Khamis, 20 Ogos 2009

Hargai Masa

Salam semua., Hampir 2 minggu jgk aku x update blog ni. Sibuk sgt dgn tugasan yang diamanahkan & aktiviti seharian…


Semakin hari dirasakan semakin singkat. Tetapi percaya atau tidak kehidupan setiap orang semakin pendek. Setiap kali tatkala tiba hari lahir kita, seringkali sahabat handai & teman2 akan memberikan ucapan, mendoakan kesejahteraan kita, dimurahkan rezeki. Dipohonkan juga semoga kita dipanjangkan usia, ye tak? Alhamdulillah seandainya kita mempunyai sahabat yang sentiasa mendoakan kebahgiaan kita, teman yg x jemu mewarnai perjalanan hidup kita.


Namun ketahuilah, setiap hari saat kita kian hampir. Masa kian suntuk untuk kita terus melaksanakan tugas sebagai hamba-Nya. Jadi gunakanlah peluang yang ada ini dengan sebaik mungkin. Pepatah arab ada menyebut ‘masa itu ibarat pedang, andai kita tidak memotong, ia akan memotong kita.’ Dan byk lagi ungkapan yang menggambarkan kepentingan masa umpamanya masa itu emas.


ALLAH berfirman yang bermaksud: “Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.” (al-Asr: 1-3)


Pejam celik, kita kian menghampiri akhir tahun 2009. Betapa pantas masa berlalu tanpa kita sedari. Malah, kalau kita sedar pun hari dah petang, sudah lima hari bekerja dan esok cuti. Pabila cuti tetiba baru sedar ‘ala rasa kejap je cuti esok dah nak kerja dah’.. Inilah realitinya manusia hari ini (termasuklah aku)..


Masa yang berlalu dengan pantas ini, sama ada disedari atau tidak bermakna umur kita makin pendek. Maka, apakah persediaan yang sepatutnya dibuat oleh kita sebagai umat Islam?


Sebagai umat Islam kita mesti selalu bermuhasabah iaitu menilai amalan-amalan kita. Adakah yang kita lakukan hari ini lebih baik dari semalam atau sebaliknya. Ini memerlukan kepada istiqamah dan itqan (berkualiti dan berterusan).


Apabila umur kita makin pendek, kita perlu melihat bukan sahaja kepada amalan khusus tetapi juga fardu kifayah sebagaimana yang dituntut dalam pendekatan Islam Hadhari. Sedarlah, masa tidak akan menunggu kita. Jika kita tidak mendahului masa kita seolah-olah meletakkan diri dalam keadaan yang menyebabkan kita terpinggir dan ketinggalan. Akhirnya, kita akan pasrah kepada takdir atau menyalahkan orang lain atas kegagalan kita.


Pada masa yang sama, kita perlu menghayati sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: “Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara. Muda sebelum tua, sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, waktu lapang sebelum sibuk dan masa hidup sebelum mati”. (riwayat al-Hakim)


Kita tidak tahu bilakah masanya ajal kita akan tiba. Jika sudah sampai ajal ia tidak akan ditangguh atau dicepatkan walaupun sesaat. Oleh sebab itu, jangan kita beranggapan orang muda itu ajalnya lebih lewat berbanding orang tua. Usia muda bukan masa untuk kita mengikut hawa nafsu dan syahwat. Sebaliknya, ia perlu diisi dengan pencarian ilmu dan amal ibadat, menyumbang kepada masyarakat serta menjadi daie menasihati rakan-rakan yang tersesat jalan.


Sahabat Baginda Rasulallah s.a.w. ada berkata, Malanglah orang yang hari ininya sama dengan semalam dan esoknya sama dengan hari ini.


Jadi dikesempatan yang ada marilah kita bersama menghargai masa melakukan maa’ruf, perkara yang diredhoi oleh Allah SWT, perkara yang boleh menjamin kebahagiaan kita di Akhirat sana. InsyaAllah..

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Catatan Popular