Rabu, 5 Ogos 2009

Aurat

Salam semua., semoga kita sentiasa berada di bawah naugan rahmat-Nya. Sebenarnya aku dah nk tidor ni, yelah letih baru balik dari main badminton kat dewan Mahsuri yg x jauh dari rumah sewa aku. Untuk pengetahuan, dewan ni juga merupakan lokasi berlangsungnya pameran LIMA (Langkawi International Maritime & Aerospace Exhibition). Dah la dipertengahan jalan time nk balik td tetiba je hujan turun lebat pulak tu, habis basah kuyup aku ngan mber umah aku. Tp Alhamdulillah, nasib baik la handphone Sony Ericsson aku x masuk ayaq, klu tak habis la kena beli baru., pokai la duit aku.. dah la bulan depan nk kena renew lesen memandu, roadtax & insuran keta sekali, raya pun bulan depan jugak, nk prepare utk hantaq keta naik kargo lagi.. Aduh, byk jugak nk pakai duit ni. Sabar je lah..

Main badminton ni sbnrnya 2 @ 3 kali je seminggu. Biasanya main 2 jam start pukui 10 mlm - 12 tgh mlm. Yelah siang kan sibuk bekerja cm malam jelah yang boleh bersukan/main badminton pun. Time cuti plak klu xda urusan apa2 aku keluar jogging ngan member2 aku. Selalunya keluaq dgn abg Sham & cikgu Sobri. Kami berjogging kat area pantai Cenang @pun kat jambatan belakang Langkawi Lagoon bleh jgk menikmati keindahan panorama ciptaan Yang Maha Kuasa. Lagi pun semua org tahu kan, bersukan ni baik utk kesihatan. Jika badan kita sihat otak pun cergas, jadi kita boleh membuat kerja & menunaikan tanggungjawab sebagai hamba-Nya dengan sempurna., ye tak?

Sebetulnya td masa tgh berbaring kt tilam empuk aku tu, tetiba teringat kiriman e-mail petang semalam dari sahabatku di UUM. Antara kandungan e-mail tu dia menyarankan agar aku paparkan maklumat mengenai ‘aurat’. Terfikir aku seketika., diakui mutakhir ini dunia fesyen sedang berkembang dengan maju sekali melalui rekaan2 yg terkini. Tetapi, adakah ianya menepati kehendak syarak? Di sini bukan ingin mempertikaikan pereka2 fesyen @ tukang buat pakaian cuma ingin melihat kehendak dan cara pamakai itu sendiri.. Lebih2 lagi kaum hawa (jgn marah ya)..

Tanpa berlengah, aku lantas mencapai laptop acer di atas meja tulis, ‘on’kan, sambungkan USB broadband dan terus ku terjah ke laman blog utk memasukan entri berkaitan aurat.

PENGERTIAN AURAT

Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Di dalam Islam terdapat beberapa keadaan di mana masyarakat Islam dibenarkan membuka aurat dan ia hanya pada orang-orang yang tertentu. Di dalam risalah ini akan diterangkan beberapa perkara yang bersangkutan dengan aurat untuk dijadikan renungan dan tatapan bersama.

PERINTAH MENUTUP AURAT

Perintah menutup aurat telah difirmankan oleh Allah s.w.t dalam surah al-Ahzab ayat 33 yang bermaksud :

"Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat, dan taatilah kamu kepada Allah dan Rasulnya. Sesungguhnya Allah (perintah kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan dari kamu wahai "Ahlu Bait", dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji)."

Dari penerangan ayat di atas, jelaslah kepada kita bahawa hukum menutup aurat adalah wajib sebagaimana wajibnya perintah mengerjakan sembahyang,berzakat dan perintah-perintah yang lainnya.

Dengan menutup aurat, wanita islam mudah dikenal dan dapat mengelak dari diganggu oleh mereka yang ingin mengambil kesempatan.

Wanita yang menutup aurat akan mudah dikenali.Jika sekiranya mereka membuka aurat dengan sewenang-wenangnya, maka dengan secara tidak langsung mereka cuba merangsang lelaki untuk mengganggunya. Maka berlakulah perkara-perkara sumbang,dengan itu juga akan timbullah berbagai-bagai fitnah dari masyarakat tentang diri mereka.

Dalam hal ini Allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud :

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah maha pengampun lagi maha mengasihani."

*Dipetik dari web Jab. Agama Islam Selangor, maklumat seterusnya SILA KLIK

Di sini saya lampirkan sedikit panduan cara pemakaian bagi wanita.







Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Catatan Popular