Jumaat, 7 Mei 2010

Wahai Orang-orang Yang Bersabar...

Mungkin saja anda mendapati diri anda berada di tengah samudera kesedihan. Hentaman badai kegelisahan selalu menerpa anda. Tiupan badai itu menghentam bahtera anda yang kecil sehingga membuatnya teroleng ke kiri dan ke kanan.


Gulungan ombak lebih tinggi daripada anda sehingga jika ia menggulung anda hilanglah harapan untuk selamat. Dalam kesempatan yang demikian genting, timbul keyakinan dalam diri aanda bahawa tidak ada jalan untuk selamat kecuali kembali kepada Allah S.W.T. Tidak terasa air mata anda bercucuran.


Hati anda akan tunduk. Segala apa yang anda miliki hanya tertuju kepada Allah S.W.T. Anda menyeru-Nya, ya Tuhanku... ya Tuhanku... wahai yang memudahkan segala urusan, mudahkanlah urusanku. Tiba-tiba, samudera yang ganas berubah menjadi lautan yang teduh. Gelombang kesedihan yang menerpa kini telah kembali reda. Bahtera anda kembali belayar dengan tenang. Sesungguhnya segala sesuatu tidak akan pernah berubah kecuali apa yang ada dalam diri dan hati anda telah berubah.


Allah SWT berfirman:


إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِہِمۡ‌ۗ


“Sesungguhnya Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum itu hingga mereka sendiri yang merubahnya.” - (ar-Ra’du: 11)


Kesusahan anda telah berubah menjadi ketenangan. Kemarahan anda telah berubah menjadi kerelaan. Kesedihan dan kegundahan berubah menjadi kebahagiaan di dunia dan akhirat. Bersabarlah maka anda akan mendapatkan hadiah berikut daripada Allah SWT:


Pertama, pahala orang yang bersabar. Orang yang bersabar akan mendapat pahala yang tidak terbatas dan terhingga daripada Allah SWT. Allah SWT berfirman:


إِنَّمَا يُوَفَّى ٱلصَّـٰبِرُونَ أَجۡرَهُم بِغَيۡرِ حِسَابٍ۬ (١٠)


“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas,” - (az-Zumar:10)


Kedua, orang yang sabar akan mendapatkan kekuatan bersama Allah SWT. Allah SWT berfirman:


إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ (٤٦)


“Sesungguhnya Allah berserta dengan orang-orang yang sabar,” - (al-Anfal: 46)


Ketiga, orang yang sabar mendapatkan cinta Allah SWT, sebagaimana firman-Nya:


وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٤٦)


“Allah menyukai orang-orang yang sabar.” - (Ali Imran: 146)


Keempat, orang yang bersabar akan mendapat kebaikan di akhirat kelak. Firman Allah SWT:


وَٱلَّذِينَ صَبَرُواْ ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ رَبِّہِمۡ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ سِرًّ۬ا وَعَلَانِيَةً۬ وَيَدۡرَءُونَ بِٱلۡحَسَنَةِ ٱلسَّيِّئَةَ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ لَهُمۡ عُقۡبَى ٱلدَّارِ (٢٢) جَنَّـٰتُ عَدۡنٍ۬ يَدۡخُلُونَہَا وَمَن صَلَحَ مِنۡ ءَابَآٮِٕہِمۡ وَأَزۡوَٲجِهِمۡ وَذُرِّيَّـٰتِہِمۡ‌ۖ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ يَدۡخُلُونَ عَلَيۡہِم مِّن كُلِّ بَابٍ۬ (٢٣) سَلَـٰمٌ عَلَيۡكُم بِمَا صَبَرۡتُمۡ‌ۚ فَنِعۡمَ عُقۡبَى ٱلدَّارِ (٢٤)


“Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat; (22) Iaitu Syurga ‘Adn yang kekal yang mereka akan memasukinya bersama-sama orang-orang yang mengerjakan amal soleh dari ibu bapa mereka dan isteri-isteri mereka serta anak-anak mereka; sedang malaikat-malaikat pula akan masuk kepada mereka dari tiap-tiap pintu; (23) (Memberi hormat dengan berkata): Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu." - (ar-Ra’du: 22-24)


Kelima, nilaikan musibah yang menimpa anda dengan penuh kesabaran. Jika hal itu terjadi atas keinginan Allah SWT maka Dia telah menyediakan pahala bagi anda. Allah SWT berfirman:


فَٱصۡبِرۡ‌ۖ إِنَّ ٱلۡعَـٰقِبَةَ لِلۡمُتَّقِينَ (٤٩)


“Oleh itu, bersabarlah. Sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa Kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertakwa.” - (Hud: 49)


Keenam, orang yang bersabar termasuk ke dalam golongan orang-orang yang beruntung dan mendapat kemenangan. Firman Allah SWT:


يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱصۡبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ (٢٠٠)


“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” - (Ali Imran: 200)


Ketujuh, orang yang bersabar akan mendapat keampunan dan pahala yang begitu besar daripada Allah SWT, sebagaimana firman-Nya:


إِلَّا ٱلَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ لَهُم مَّغۡفِرَةٌ۬ وَأَجۡرٌ۬ ڪَبِيرٌ۬ (١١)


Kecuali orang-orang yang sabar dan mengerjakan amal soleh maka mereka itu akan beroleh keampunan dan pahala yang besar.” - (Hud: 11)


Kelapan, orang yang bersabar akan mendapat selawat, rahmat dan hadiah daripada Allah SWT sebagai bentuk kerelaan dan kecintaan-Nya kepada mereka. Allah SWT berfirman:


وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَىۡءٍ۬ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصٍ۬ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٲتِ‌ۗ وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٥) ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَـٰبَتۡهُم مُّصِيبَةٌ۬ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٲجِعُونَ (١٥٦) أُوْلَـٰٓٮِٕكَ عَلَيۡہِمۡ صَلَوَٲتٌ۬ مِّن رَّبِّهِمۡ وَرَحۡمَةٌ۬‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُهۡتَدُونَ (١٥٧)


“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (155) (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. (156) Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayatNya.”

(al-Baqarah: 155-157)


Kesembilan, perhatikan pepohon ketika musim gugur, anda akan menyaksikan pemandangan yang menakjibkan dengan berguguran daun-daunnya. Jika anda bersabar atas musibah yang menimpa anda, maka anda juga akan menyaksikan dosa-dosa yang anda lakukan berguguran bagaikan daun yang berjatuhan pada musim gugur.


Rasulullah SWT bersabda yang bermaksud:


“Tidakkan setiap muslim yang ditimpa suatu penyakit atau yang lainnya kecuali Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya bagaikan pohon yang menggugurkan daun-daunnya.”

(HR. Bukhari)


* Dipetik dari buku Supaya Gelisah Bernilai Ibadah, terbitan Kemilau Publika SB.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Catatan Popular