Selasa, 28 Julai 2009

Wasiat Rasulullah SAW

RASULULLAH SAW bersabda: "Ada enam perkara baik, tetapi enam perkara lainnya lebih baik daripadanya. Keadilan itu baik, tetapi keadilan yang di jalankan oleh seorang pemimpin itu lebih baik. Sabar itu baik, tetapi sabar yang dilakukan oleh orang fakir itu lebih baik. Wara' (sifat hati-hati dalam agama) itu baik, tetapi wara' yang dilakukan oleh seorang ulama itu lebih baik.

Sifat dermawan itu baik, tetapi kedermawanan yang dilakukan oleh orang kaya itu lebih baik. Taubat itu baik, tetapi taubat yang dilakukan oleh seorang pemuda itu lebih baik. Malu itu baik, tetapi malu yang disandang oleh seorang wanita itu lebih baik."


"Seorang pemimpin yang tidak adil seperti awam tanpa hujan. Orang fakir yang tidak sabar seperti lampu yang tidak ada sinarnya. Seorang ulama yang tidak memiliki sifat wara' seperti pohon yang tidak ada buahnya. Orang kaya yang tidak dermawan seperti tanah yang gersang. Pemuda yang tidak mahu bertaubat seperti sungai yang tidak ada airnya. Dan wanita yang tidak mempunyai sifat malu seperti masakan yang tidak ada garamnya."

Rasulullah SAW bersabda: "Allah menciptakan malaikat di bawar 'Arasy. Malaikat tersebut bertasbih dalam seluruh bahasa. Apabila pada malam Jumaat, Allah memerintahkannya untuk turun dari langit ke bumi dan melihat penduduk bumi sambil berkata:

"Wahai anak-anak yang berumur dua puluh tahun, janganlah kalian terpedaya oleh tipuan dunia. Wahai orang yang berumur tiga puluh tahun, carilah rezeki Allah dan pergunakanlah akalmu. Wahai orang yang berumur empat puluh tahun, berbuatlah baik dan berusahalah dengan bersungguh-sungguh.

Wahai orang yang berumur lima puluh tahun, tidak ada lagi uzur bagimu. Wahai orang yang berumur enam puluh tahun, apa yang telah engkau siapkan untuk bekal akhiratmu?"

"Wahai orang yang berumur tujuh puluh tahun, sudah dekat waktu panen bagi orang yang menanam tanaman. Wahai orang yang berumur lapan puluh tahun, taatilah Allah di bumiNya.

Wahai orang yang berumur sembilan puluh tahun, telah tiba waktunya untuk sampai pada akhir perjalanan, maka persiapkanlah bekal. Wahai orang yang berumur seratus tahun, Hari Kiamat telah datang kepadamu, tetapi kamu tidak menyedarinya."

Kemudian malaikat berkata: "Kalaulah bukan kerana orang tua yang rukuk, para pemuda yang khusyuk, dan anak-anak kecil yang sedang menyusu ibunyua, pasti azab telah ditimpakan kepada kalian sekeras-kerasnya."

1 ulasan:

PD Kg. Kuala Teriang berkata...

Salam.. Suka baca tajuk ni.

Related Posts with Thumbnails

Catatan Popular