Selasa, 24 April 2012

Doa Untuk Menghilangkan Rasa Marah




“Aku berlindung diri dengan Allah dari syaitan yang direjam. Ya Allah! Ampunilah dosaku dan hilangkanlah kemarahan daripada hatiku dan lindungilah aku daripada syaitan yang direjam”

Beberapa pengajaran doa

  1. Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke rumah dan mendapati isterinya A’isyah dalam keadaan marah. Maka baginda memegang rambut A’isyah dan mengajaknya membaca doa di atas. Hadis ini diriwayatkan oleh Ibn Sunni, no.457 dalam sanad hadis hasan.

  1. Marah merupakan salah satu sifat kelemahan manusia. Selain itu syaitan suka menghasut manusia agar marah kerana dengan kemarahan, banyak keburukan yang berlaku khasnya perlanggaran hukum dan etika yang digariskan oleh Islam.

  1. Demikian juga, apabila kita mendapati ahli keluarga atau rakan dalam keadaan marah, ajaklah dia untuk membaca doa di atas sebagaimana Rasulullah SAW mengajak isterinya.

  1. Oleh itu, jika kita marah, maka bacalah doa di atas agar Allah mengampunkan dosa kita, mengeluar atau menghalau kemarahan daripada hati kita dan agar dipelihara daripada hasutan serta gangguan syaitan.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Catatan Popular