Isnin, 31 Mei 2010

Saya Pernah Mendengar, Katanya Allah itu Sangat Dekat Dengan Kita , Kenapa Saya Tidak Tahu Kehadiran Dia?

Kadang-kadang, kamu juga tidak dapat melihat ayah ada dibelakang kamu, padahal kedudukan ayah dekat denganmu. Kamu pun tidak dapat melihat akar-akar rambutmu, padahal, bukankah dekat sekali akar rambutmu itu dengan dirimu? Agama mengajar kepada kita bahawa Allah itu lebih dekat daripada urat leher kita sendiri. Tetapi adakah kamu dapat melihat urat lehermu sendiri? Tidak kan? Lalu bagaimana kamu akan melihat Allah, jika urat lehermu sendiri saja tidak sanggup kamu lihat?


Allah itu dekat dengan kita, tidak dalam makna Allah itu bertempat, yakni tempatnya dekat dengan kita. Kamu harus terus memahami apa yang selalu ayah katakan kepadamu, yakni Allah tidak memerlukan tempat apa pun dan di mana pun. Makna Allah dekat dengan kita adalah bahawa Dia selalu menyertai langkah-langkah kita; selalu melihat apa yang kita kerjakan, selalu akan mengabulkan doa kita apabila kita bersungguh-sungguh dalam berdoa, dan selalu mendengar jerit-tangis, ucapan serta harapan kita.


Firman Allah:


١٦) ) وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ وَنَعۡلَمُ مَا تُوَسۡوِسُ بِهِۦ نَفۡسُهُ ۥ‌ۖ وَنَحۡنُ أَقۡرَبُ إِلَيۡهِ مِنۡ حَبۡلِ ٱلۡوَرِيد


“Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya” - (Surah Qaf: 16)


Allah itu maujud (ada) tetapi tidak melalui fenomena muncul menjadi ada. Allah tidak muncul dari ketiadaan lalu menjadi ada. Allah mendahului ketiadaan itu sendiri. Oleh itu, Allah mendahului waktu dan mendahului tempat. Melalui kehendak serta perbuatan-Nya-lah ciptaan di adakan, sehingga kehendak dan perbuatan-Nya pun bersifat baru. Hanya Allah yang azali.


Allah bersama segala sesuatu, tetapi tidak dalam segala sesuatu. Kerana tidak dalam segala sesuatu, kebersamaan Allah dan segala sesuatu bukan kebersamaan yang berupa persamaan fizikal. Kebersamaan Allah dalam segala sesuatu juga mengandungi makna bahawa Dia berbeza dengan segala sesuatu tersebut, tetapi perbezaan ini bukan dalam keterpisahan fizik. Dia berbuat begitu tetapi tidak dalam bentuk gerakan dan alat.


Dengan demikian, hakikat Allah dekat dengan manusia bukanlah dalam makna kedekatan fizik, yakni zat Allah dalam diri manusia dalam bahasa al-Quran di atas disebut dengan istilah ‘lebih dekat dari urat nadi’ tetapi kedekatan dalam pengertian ghaib, yakni kedekatan dalam citra-Nya pada diri manusia, kedekatan dalam pengetahuan-Nya tentang manusia. Tidak ada sesuatu pun yang terlepas dari penglihatan-Nya.


Catatan bagi ibu bapa:


Adalah nyata bagi kita ibu bapa bahawa pertanyaan anak-anak yang di atas ini memiliki visi yang sama dengan pertanyaan-pertanyaan sebelum. Wujud Allah dalam diri anak-anak adalah wujud yang bersifat nyata dalam bentuk fizikal. Ketika mereka bertanya tentang kedekatan kita dengan Allah atau Allah itu lebih dekat dari urat leher kita sendiri, maka visi yang dimengertinya adalah kedekatan fizikal tersebut seakan-akan Zat itu lembut sekali, padahal Maha Lembut bukan Zat Allah tetapi sifat-Nya. Oleh kerana itu, ibu bapa perlu mengarahkan dan untuk kemudian mengubah visi nyata dalam bentuk fizikal Allah dalam pemikiran mereka.


*Soalan ke-16 yang dipetik dari buku ‘Bila Anak-anak Bertanya Tentang Allah dan Alam Ghaib: Inilah 48 Jawapannya.’

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Catatan Popular